‘Tijdens onze samenwerking van de afgelopen 5 jaar is LCL uitgegroeid tot een echte partner waarop we kunnen rekenen’, verklaart Dimitri Rolin, CEO van TechIT.be. ‘Ze zijn professioneel, deskundig, dichtbij, beschikbaar en reageren snel. Daarom hebben we ons contract met LCL zonder aarzelen verlengd om de continuïteit van onze diensten voor de komende 5 jaar te garanderen.’

Een veeleisende kmo die actief is in de telecomsector

TechIT.be is een kmo met 20 medewerkers die werd opgericht in 2010 en actief is in de telecomsector. TechIT.be is een internetprovider, aanbieder van vaste en mobiele telefonie en hosting van cloudoplossingen zoals data- en VDI-werkservers en back-upoplossingen. TechIT.be treedt ook op als integrator bij zijn klanten om hun infrastructuur in hun eigen kantoren te helpen implementeren. Hun klanten variëren van zko’s met 3 tot 5 werknemers tot kmo’s met 400 tot 500 werknemers. TechIT.be luistert goed naar zijn klanten en biedt hen oplossingen op maat die tegemoetkomen aan hun behoeften. De beschikbaarheid van de diensten en de optimale werking van het netwerk zijn dan ook van essentieel belang voor TechIT.be.

Dimitri Rolin, CEO van TechIT.be legt uit: ‘Na problemen met de beschikbaarheid van onze provider hebben we vijf jaar geleden besloten onze eigen infrastructuur in een datacenter te installeren om de toegang en permanente beschikbaarheid van onze diensten te garanderen.’ De zoektocht naar een datacenter bracht TechIT.be bij LCL, dat het bedrijf gedurende de hele onderzoeks- en onderhandelingsfase kon begeleiden. LCL heeft hen geholpen inzicht te krijgen in de uitdagingen en bij het nemen van de beslissingen die nodig waren om de meest geschikte oplossing te kiezen. LCL stelt de klant altijd centraal, en de nabijheid en beschikbaarheid van het LCL team is daarbij essentieel.

Op zoek naar een betrouwbare partner

Voordat de servers bij LCL werden ondergebracht, hostte TechIT.be zijn infrastructuur bij een cloudprovider die hen diensten leverde. Helaas stuitte dat op beschikbaarheidsproblemen, waardoor ze hun strategie moest wijzigen. In 2017 nam TechIT.be de beslissing om de hosting van zijn infrastructuur zelf te beheren. Ze waren echter nieuw op het gebied van hosting en wisten niet goed wat ze konden verwachten. Ze deden onderzoek naar wat er op de markt beschikbaar was, selecteerden potentiële partners en bezochten datacenters om een duidelijker beeld te krijgen. 

LCL kon TechIT.be de ins en outs uitleggen van de werking van een datacenter: van de hosting van de servers tot de cloud en de connectiviteit, zonder de ontwikkeling van de ecosystemen te vergeten, en dat alles op een duurzame manier. Na de ontmoeting met LCL, het grondige bezoek aan het datacenter, de ontvangst en het deskundige advies dat ze kregen, koos TechIT.be zonder aarzelen voor LCL als partner en als voornaamste aanwezigheid in Wallonië.

De uitdaging voor TechIT.be was om een datacenter in de buurt te vinden dat een permanente beschikbaarheid en bereikbaarheid kon garanderen tegen een redelijke prijs. De overdracht van de infrastructuur naar LCL gebeurde in verschillende fases. TechIT.be koos ervoor zijn eigen servers bij LCL te installeren en kon zo de migratie van zijn klanten in goede banen leiden. Dit maakte een vlotte overgang mogelijk, vrijwel zonder onderbreking van de diensten.

Dimitri Rolin

Beschikbaar, responsief en doeltreffend

TechIT.be ging op zoek naar de beste partner voor zijn behoeften: ze bezochten verschillende datacenters. Bij LCL werden ze hartelijk ontvangen en konden ze een uitgebreid bezoek brengen aan de faciliteiten om te begrijpen hoe het datacenter werkt. Toegangsprocedures, veiligheidsmaatregelen en technische specificaties werden in detail uitgelegd nog voordat de onderhandelingen van start gingen. Om ervoor te zorgen dat TechIT.be over alle nodige informatie beschikte alvorens een beslissing te nemen, werd een simulatie van de integratie gemaakt, die hen ervan verzekerde dat alles goed zou verlopen.

Nicolas Coppée, Data Center Manager van LCL Wallonia One, kon TechIT.be met raad en daad bijstaan. Ze kregen uitstekende ondersteuning en aanbevelingen nog voordat het contract werd ondertekend. Dat gaf vertrouwen. LCL zat niet alleen goed qua huurprijs voor de ruimte, maar ook qua elektriciteitskosten. ‘Maar wat het verschil maakte,’ zegt Dimitri, ‘waren de presentatie van de locatie, de netheid, de toegankelijkheid, het gebruiksgemak en de verkregen uitleg evenals de hoge beschikbaarheidsgraad. Al deze elementen overtuigden ons ervan dat LCL onze nieuwe partner zou worden.’

Na de ondertekening van het contract verliep alles precies zoals uitgelegd tijdens de onderhandelingen. Bij de installatie van de servers bood LCL een uitzonderlijke ondersteuning. Er was een technicus ter plaatse om te helpen indien nodig en zelfs de veiligheidsagenten hielpen vrijwillig mee. Bij de installatie waren er geen grote problemen. De opvolging van LCL was uitmuntend.

‘LCL is uitgegroeid tot een echte partner waarop we kunnen rekenen,’ zegt Dimitri. ‘Ze zijn dichtbij, beschikbaar en responsief. Ze geven elke klant de aandacht die hij nodig heeft. Zelfs na verschillende maanden zonder contact, reageren ze snel en efficiënt wanneer er een beroep op hen wordt gedaan.’

Uitstekende prestaties zonder één enkele onderbreking in 5 jaar

De installatie van de servers bij LCL heeft een positief effect gehad op de klanten van TechIT.be: de beschikbaarheid is toegenomen, waardoor de toegankelijkheid en de kwaliteit van de verleende diensten aan onze klanten is verbeterd.

LCL Wallonia One is goed gebouwd en wordt optimaal beheerd. De aanwezige teams zijn professioneel en ervaren. De technici houden de installaties in uitstekende staat en grijpen proactief in om storingen te voorkomen. Bij vragen of kleine incidenten reageert LCL op alle niveaus: technisch, commercieel en vanuit marketing, afhankelijk van de behoeften van de klant. Alle teams werken samen om een uitzonderlijke service te bieden.

Daarnaast is LCL zeer actief in het zoeken en implementeren van oplossingen om zijn CO2-voetafdruk te verkleinen en het milieu te beschermen door zoveel mogelijk groene energie voor het datacenter op te wekken. Duurzaamheid is een belangrijk element in de bedrijfsvoering van LCL.

Aangezien de diensten van TechIT.be in grote mate afhankelijk zijn van de bij LCL gehoste apparatuur, is het partnerschap voor de komende jaren dan ook van essentieel belang. Tijdens de afgelopen 5 jaar heeft TechIT.be geen enkel probleem ondervonden in de samenwerking met LCL. Dag na dag kregen ze de bevestiging dat de keuze die ze maakten de juiste was. Toen het contract afgelopen augustus werd verlengd, tekenden ze dan ook zonder aarzelen.

Deel deze pagina: