“Mediabedrijven vragen om kostenefficiënte en schaalbare oplossingen. Wat we willen doen, is een globaal media ecosysteem faciliteren. Ik kan niet wachten om deze ambitie te realiseren.”

Bevlogen, sympathiek en een out-of-the-box mindset: dat is Robert van Beurden in een notendop. Meer dan 20 jaar heeft hij ervaring opgedaan in zowel de telecomsector als het medialandschap. Robert kent de kansen en uitdagingen van mediabedrijven als geen ander. Met die schat aan kennis gaat hij nu aan de slag bij LCL als expert en sparringpartner voor mediabedrijven.

Media broadcastpartijen staan voor een grote uitdaging met de alsmaar groeiende behoefte aan content die on-demand en wereldwijd beschikbaar is. “Wat media doen, houdt niet op bij de grens. Mediabedrijven zenden programma’s uit over de landsgrenzen heen en dat vraagt om een kostenefficiënte en schaalbare oplossing om voldoende bandbreedte te garanderen.” Het is een van de redenen waarom Robert zo gelooft in de ambitie van LCL in de mediasector. Mede vanwege de locatie, ziet hij veel kansen. “Als je naar België kijkt, dan zie je dat het zich geografisch bevindt in het midden van alle grote mediahubs: de mediaparken in Nederland, London en Parijs. LCL is een enorm goed geconnecteerd datacenter. Zeker nu met de vijf datacenters van LCL, verspreid over heel België. Als een media broadcaster over meerdere datacenters en carriers moet uitzenden, is dat heel duur en vaak niet schaalbaar. Het unieke aan LCL is dat dit maar over één schakel verloopt, waardoor er kosten bespaard worden en de schaalbaarheid optimaal is.”

Toekomstbestendige oplossing

De datacenters van LCL bieden media broadcasters een flexibele, toekomstbestendige oplossing aan. Robert: “Een datacenter heeft vele mogelijkheden tot zijn beschikking. Er kan onbeperkt bandbreedte worden ingekocht en dat kan direct geleverd worden. Alles is geconcentreerd in een datacenter. Ook wat betreft beveiliging is het in een datacenter extreem goed georganiseerd. Een datacenter is daarnaast energie-efficiënt ingericht, wat belangrijk is voor media broadcasters die een ‘green energy policy’ hebben. Bij LCL vinden we het heel belangrijk dat er kan worden voldaan aan die voorwaarden. Onze datacenters hebben meerdere voordelen: schaalbaarheid, security, duurzaamheid, connectiviteit en een hybride omgeving.”

Best geconnecteerde datacenter

Ook het grote connectiviteitsnetwerk bij LCL geeft het datacenterbedrijf volgens Robert een uniek profiel. “LCL biedt heel veel opties in cloudpartijen aan. Tegenwoordig is het niet meer voldoende om één cloudprovider zoals een AWS in te zetten. Je ziet dat partijen Azure gebruiken voor bijvoorbeeld een Office omgeving, en daarnaast AWS of Oracle gebruiken voor datastorage. Wat belangrijk is voor mediapartijen, is dat ze de keuze hebben om naar tientallen cloudproviders, het liefst on-demand, te gaan. Ook de carriers zijn enorm belangrijk. Door de relatie met de carriers is LCL het best geconnecteerde datacenter van België. Dit koesteren we en willen we dan ook verder uitbreiden.”

Tientallen cloudproviders bereiken met EQUINIX FABRIC™

De plannen voor de mediasector voert LCL samen uit met Equinix. Robert: “Equinix heeft een cloudplatform dat in het datacenter van LCL gevestigd is. Door middel van dat platform ‘EQUINIX FABRIC™’ kun je zo goed als alle cloudproviders bereiken. En dat kan op een flexibele manier. Als je bijvoorbeeld heel veel data verkeer verwacht voor een event, kan je de cloud services aan en uitzetten en ervoor zorgen dat deze schaalbaar zijn om grote aantallen bezoekers aan te kunnen. ”

Media ecosysteem voor synergie

Het samenwerken van partijen is een trend die je ook bij media broadcastpartijen ziet. “Bij LCL is momenteel al een media ecosysteem beschikbaar. Dat willen we meer zichtbaar en kenbaar maken bij de media broadcasters. Zij zullen steeds meer moeten samenwerken om te kunnen concurreren met internationale spelers. Door samen te werken kunnen ze kosten besparen en gebruikmaken van elkaars diensten.” Met Robert in de lead wil LCL een centrale, schaalbare en flexibele schakel bieden aan mediabedrijven. “Wat we willen doen, is een globaal media ecosysteem faciliteren door ervoor te zorgen dat al die connectiviteit niet alleen nationaal, maar ook wereldwijd, on-demand beschikbaar is. Ik kan niet wachten om deze ambitie te realiseren.”

Bevlogenheid en vertrouwen

De bevlogenheid die we zien bij Robert, kenmerkt hem niet alleen in zijn werk, maar ook op persoonlijk vlak. “Ik ben heel leergierig. Als ik ergens voor ga, dan wil ik daar alles over weten.” Dat enthousiasme stopt hij ook in het opbouwen van zakelijke relaties. “Om klanten goed van dienst te kunnen zijn, moet je creatief meedenken. Je moet oplossingen verzinnen die er in eerste instantie niet lijken te zijn. Maar die er misschien toch zijn, als je anders gaat denken.” Robert is dan ook graag nauw betrokken bij zijn klanten. “Investeren in zakelijke relaties is voor mij heel belangrijk, omdat je elkaar blindelings moet kunnen vertrouwen. Ik denk persoonlijk dat het type sales dat er vroeger was, voor de digitale transformatie, niet meer werkt. Er is nu een ander type persoon nodig. Iemand die technisch heel sterk is en kan meedenken. Datacenters zijn gebouwd op vertrouwen, dus als je technisch kan adviseren in een betrouwbare omgeving, kan je klanten pas echt goed helpen om hun doelen waar te maken.”

Cloud Guide
Deel deze pagina: