Op woensdag 24/04/2024 organiseert LCL Data Centers in samenwerking met Medianet Vlaanderen de jaarlijkse Media Inspiration Sessions. Dit jaar in een nieuwe vorm: de exclusieve opname van een inspirerende talkshow, gevolgd door een verfrissend netwerkevent. Het onderwerp? Media in transition: a battle for talent and audience. Dat belooft een onmisbaar debat te worden, dus reserveer hier  je plekje op de eerste rij! In tussentijd geven Robert van Beurden (LCL Data Centers) en Jonathan Van De Velde (MediaNet Vlaanderen) je de inside scoop over waarom je er zeker bij moet zijn.

Het is niet de eerste editie van de ‘Media Inspiration Sessions’: Hoe is dit idee ontstaan?

Robert: Het idee was er al toen ik bij LCL begon, maar het was uitdagend om de juiste mediapartijen te bereiken en te motiveren. We zochten naar een partner die bekend en neutraal staat binnen de sector. Met MediaNet Vlaanderen vonden we die synergie. Onze gecombineerde netwerken en kennis zijn wat dit evenement zo krachtig maakt: we kennen het netwerk goed en weten wie we moeten benaderen om de juiste stemmen bij elkaar te krijgen.

Is het belangrijk voor de mediasector om samen te komen en inspiratie uit te wisselen? Waarom?

Robert: Die nood om samen te komen is er wel, ja. Het doel is het versterken van het segment in België, het gesprek over wat daarvoor nodig is kunnen we samen met MediaNet Vlaanderen perfect faciliteren.  Maar we kijken wel verder dan België alleen, want de competitie zit in Europa en andere continenten, waar er natuurlijk veel grote partijen zijn. België als medialand op de kaart zetten, dat is wat we willen doen.

Het onderwerp van dit jaar is “Media in transition: a battle for talent and audience”: waarom is dat zo’n cruciale uitdaging?

Jonathan: Voor een groot stuk omdat er een heel sterk aanbod van jonge mediaprofessionals is. Onze Belgische opleidingen staan heel hoog aangeschreven op gebied van contentproductie en technologie. Dat is een groot voordeel, maar ook exact de uitdaging: het ontgaat het buitenland niet, dus is er een een braindrain van bepaalde, heel gewilde, profielen. Hoe we vandaag media gaan bekijken en produceren is fundamenteel verschillend van hoe we dat zelfs niet 10 jaar, maar slechts 5 jaar geleden deden. De platformen zijn anders, de timing is anders, storytelling is veel compacter,... Dat de sector in transitie is zorgt ervoor dat er nog veel kansen zijn om die jonge talenten zo goed mogelijk af te stemmen op de noden van het ecosysteem. Daarnaast evolueert het media-ecosysteem in zo’n snel tempo, dat ook de vaardigheden en expertise van mediaprofessionals constant mee evolueren. Dat maakt het een uitdaging om net díe talenten te vinden, die in staat zijn die nieuwe noden en mogelijkheden te vertalen naar een creatief mediaproces.

Robert van Beurden (LCL Data Centers)
Robert van Beurden (LCL Data Centers)
Jonathan Van de Velde (MediaNet Vlaanderen)
Jonathan Van de Velde (MediaNet Vlaanderen)

Dus het probleem is niet een gebrek aan talent, maar het vasthouden ervan?

Robert: De mediasector moet laten zien dat het wel aantrekkelijk is om hier te werken, dat er veel mogelijk is. Dan zullen de mediapartijen op een andere manier naar buiten moeten treden, niet meer van “jongens, dit is het nieuws, hier moet je het mee doen.” Het is een wisselwerking, niet alleen op technologisch gebied, maar ook in het nieuws en de verhalen die ze brengen.

Jonathan: Exact, het landschap is ook heel gefragmenteerd geworden, waardoor er nood is aan een bepaalde structuur, duidelijkheid en transparantie. Niemand had een paar jaar geleden durven voorspellen dat TikTokkers of Youtube content zouden brengen, die soms overlapt met het nieuws, en dat ernaar geluisterd wordt. Het hele achterliggende proces heeft zoveel nieuwe mogelijkheden, waarvan velen ook nog niet ontgrendeld zijn. AI wordt om de haverklap vermeld, zoals ChatGPT. Dat is uiteraard niet de enige technologie, maar dat is wel een voorbeeld van hoe je vandaag als jonge contentmaker je creativiteit kunt gaan gebruiken om quasi oneindige mogelijkheden te ontgrendelen en dat kan ook perfect in samenwerking het Vlaamse media-ecosysteem.

Is het daar dat de battle for talent en audience samenkomen? Moet het ene volgen op het andere?

Jonathan: het is ook een kip-of-het-ei verhaal. Die bouwen zo mooi voort op elkaar.

Leeft het sowieso al heel hard in de sector, of is er extra aandacht voor nodig?

Jonathan: het is een verhaal van en-en. Het is voortbouwen en nieuwe mogelijkheden ontgrendelen, zonder daarbij te verliezen wat werd opgebouwd.

Robert: Met technologie kun je heel veel doen, maar het gaat ook over content. Je kunt wel technologisch iets moois brengen, maar wat ga je vertellen? Daar zie ik ook nog een wisselwerking.

Er is op dit moment waarschijnlijk ook geen pasklaar antwoord op?

Jonathan: nee, dat zou niet boeiend zijn natuurlijk.

Robert: Het is de ideale formule voor een heel genuanceerd debat waarbij alle invalshoeken worden belicht, gemodereerd door Francesca Vanthielen. We gaan voor een evenwicht aan de tafel, er mag best een meningsverschil of andere visie zijn, maar er moet een gesprek mogelijk zijn. Er hoeft ook niet altijd een antwoord uit te komen: mensen moeten na kunnen denken en zelf een afweging in een bepaalde richting maken.

Kunnen we al een tipje van sluier oplichten?

Jonathan: We zullen niet alleen met de mediabedrijven samenzitten, maar ook in de richting kijken vanentertainment, die overlappen ook meer en meer vandaag.

Robert: media, entertainment, gaming, , je kan het niet meer los van elkaar zien. Hoe mooi zou het zijn dat jongeren nieuwe content kunnen maken met behulp van de bestaande infrastructuur en mediapartijen? Jong en oud bij elkaar brengen geeft het beste resultaat, dat is de perfecte combinatie.

Waarom moeten mensen er zeker bij zijn op 24/04?

Jonathan: Het wordt een heel open debat met veel verschillende stemmen, die hun licht laten schijnen op hoe zij zelf die evolutie zien. De aanwezigen volgen het debat in exclusieve première en kunnen achteraf hun eigen stem eraan toevoegen tijdens het netwerkevent.

Robert: Het wordt geen zwaar debat, maar eentje met veel positieve energie, waar iedereen nieuwe ideeën van krijgt met een drankje in de hand!

Schrijf je hier in voor deze editie van de LCL Media Inspiration sessions.

Deel deze pagina: