CM beschikt over twee data centers, waarbij de meeste applicaties op beide locaties tegelijk draaien. Bij een calamiteit op één locatie blijft het systeem dus functioneren. Het eerste data center bevindt zich in de hoofdzetel in Schaarbeek, het tweede werd tot 2011 ook intern beheerd op een andere locatie. “Toen dat gebouw gesloten werd, gingen we op zoek naar een externe partner”, vertelt Koen Crabbe, directeur van de ICT-infrastructuur bij CM. “We wilden een robuust, goed gemanaged en Belgisch data center selecteren, dat ook een goede data acces kon garanderen. Bij LCL vonden we een gloednieuw, state of the art data center dat stevige garanties kon voorleggen op het vlak van veiligheid.”


Klantgerichte aanpak als troef
Een data center is meer dan technologie, ook de mensen spelen een belangrijke rol, benadrukt Crabbe: “We zijn heel tevreden over de manier van werken bij LCL. Het personeel is er competent en toegewijd en heeft een heel persoonlijke, klantgerichte aanpak. Dat maakt dat de dagelijkse samenwerking erg vlot verloopt.”

Dat bleek al tijdens de migratie van de servers naar een client room in Diegem. “Er werd voor ons een LCL-medewerker vrijgemaakt, die de migratie in goede banen leidde. Het hele proces is dan ook foutloos verlopen, zonder dat we op enig moment problemen ondervonden hebben met de beschikbaarheid en bereikbaarheid van onze data.”

Dat LCL over data centers op drie verschillende locaties beschikt, is ook voor CM een pluspunt: “Als we ooit beslissen om ook ons eerste data center te outsourcen, dan weten we dat we bijvoorbeeld bij LCL in Aalst terechtkunnen, met een betrouwbare dataverbinding tussen de twee locaties. Het feit dat we binnen de muren van LCL nog kunnen uitbreiden, maakt dat er in de toekomst heel wat scenario’s mogelijk zijn.”

24/7 verwerking van transacties
Naast de vertrouwelijke gegevens van 4,5 miljoen CM-leden worden ook de gegevens van alle ex-leden volgens strikte voorwaarden bewaard. Dat betekent dat de persoonsgegevens van zowat de helft van de Belgische bevolking op die servers te vinden is. Het spreekt dan ook voor zich dat de veiligheid van die gegevens de hoofdbezorgdheid is van CM, en dus van LCL.

Daarnaast is een goede connectiviteit één van de belangrijkste eisen van CM. De mutualiteit beschikt over meer dan 1000 virtuele servers die elke dag tussen 1,5 en 2 miljoen transacties verwerken, goed voor zo’n 50 miljoen euro aan uitbetalingen per dag. Die transacties omvatten onder andere doktersbriefjes, ziekenhuis- en apothekersfacturen en uitkeringen voor arbeidsongeschiktheid. Er zijn dus belangrijke datastromen tussen CM en de ziekenhuizen, zorgverstrekkers, het RIZIV en de kruispuntbanken voor ondernemingen en de sociale zekerheid.

“Als één van onze leden naar de apotheker gaat, wordt zijn identiteit via de identiteitskaart gecontroleerd. Op dat moment wordt er in één tijd geconnecteerd met de systemen van de CM en als bevestigd wordt dat die persoon lid is van CM dan dient hij enkel zijn aandeel (het remgeld) te betalen. Dit hele systeem moet feilloos blijven werken, ook ’s nachts en in het weekend. Wij moeten er dus op kunnen vertrouwen dat onze data centers en dataverbindingen 24/7 operationeel zijn”, benadrukt Crabbe.

CM als voorbeeld
Ook Laurens van Reijen, CEO van LCL, is heel tevreden over de samenwerking met CM: “Mensen staan er niet bij stil welke ICT-infrastructuur er nodig is om hun terugbetalingen te organiseren wanneer ze een geel klevertje op hun doktersbriefje plakken, maar CM is één van de grote spelers in België wanneer het gaat om data-opslag en -verkeer. We zijn natuurlijk trots dat de grootste mutualiteit van het land zijn data center aan ons toevertrouwt.”

“Steeds meer organisaties – van bedrijven tot overheidsdiensten - hebben door de toegenomen digitalisering nood aan 24/7 bedrijfszekerheid voor hun servers en netwerk”, stelt van Reijen. “CM is voor die organisaties een voorbeeld van hoe een bedrijfsnetwerk op een professionele manier ingericht en gemanaged kan worden.”
Deel deze pagina: