Van Belgische en Luxemburgse bedrijven met 50 of meer medewerkers gebruikt zo’n 44 procent één of meerdere oplossingen uit de (publieke) Cloud.
Deze evolutie dwingt systeemintegratoren tot een nieuwe manier van werken.
Maar met welke uitdagingen worden zij vandaag de dag geconfronteerd?

We zetten ze voor u op een rijtje.

  1. Een systeemintegrator kan beter afscheid nemen van de traditionele cellen of silos. Hij zal projecten gaan opleveren zoals een Cloud service provider dat doet: vanuit één shared platform en in een “as a service” model. Werken vanuit verschillende afdelingen gaat daarom niet meer werken. Time to market is vandaag heel belangrijk. Dat is ook de reden waarom Cloud computing zo populair is. Een IT project opleveren via de Cloud kan meestal binnen één week; systeemintegratoren hebben eerder minimum 4 tot 6 weken nodig.

  2. Het sales team van een systeemintegrator kan beter afstappen van het ‘hit & run’-principe. Een doorsnee sales verkoopt zijn IT diensten projectmatig: een one off waarvoor hij meestal een mooie bonus opstrijkt. Deze hunters moet evolueren naar farmers, die continue business genereren en een langlopende relatie onderhouden met hun klanten. IT as a service is echter minder aantrekkelijk voor de doorsnee sales. Maar het creëren van toegevoegde waarde wordt steeds belangrijk. De evolutie van hunter naar farmer gaat echter niet over één dag ijs. Best is om dit geleidelijk aan door te voeren binnen de organisatie, of op zoek gaan naar bijkomende profielen.

  3. Adapt or die: systeemintegratoren kunnen zich best heruitvinden, en herpositioneren. Echter hebben ze allemaal één eigenschap gemeen: ze doen graag alles zelf. Daardoor is zich heruitvinden makkelijker gezegd dan gedaan. Ons advies is om de krachten te bundelen met partijen die al een Cloud platform hebben uitgebouwd, want wie anno 2015 nog van nul moet starten met een IT as a service model, heeft de spreekwoordelijke boot al lang gemist.

Deze tekst kwam tot stand in samenwerking met de Cloud Makelaar.

Deel deze pagina: