Zoals we allemaal hebben gelezen, had Nederland een paar weken geleden een black-out. Dat deden we niet, ondanks al het lawaai dat werd gemaakt over de mogelijkheid van een black-out. Dat wil zeggen: we hadden er nog geen. In Noord-Nederland, ook in grote delen van Amsterdam, was er gedurende ongeveer twee uur geen elektriciteit. Toen het eindelijk doorkwam, kostte het de provider twee extra uren om de elektriciteit in alle gebieden te herstellen. Gisteren hebben we vernomen dat België deze winter vier keer zoveel elektriciteit heeft geïmporteerd als vorig jaar. Gezien het feit dat we deze winter niet precies bevriezen (en dus een matig verbruik hadden), hadden we waarschijnlijk gewoon geluk als we geen black-out hadden.

Het effect in Nederland was aanzienlijk. Veel bedrijven, waaronder de luchthaven en de Nederlandse spoorwegen, droegen de gevolgen. Naast 1 miljoen gezinnen. En veel winkels, waar de beveiligingssystemen niet werkten. Verkeerslichten faalden, waardoor chaos ontstond. Politiebureaus waren ontoegankelijk omdat hun falende elektrische sloten hun deuren openhielden. En de websites van verschillende media, waaronder de nationale nieuwsdienst NOS, waren niet in staat om het publiek te informeren over wat er aan de hand was.

We hebben op internet gezocht naar meldingen van schade aan de ICT-systemen van bedrijven, maar deze blijven goed bewaard. Wie zal het verlies van gegevens en / of systemen toegeven voor het onderschatten van de gevolgen of vanwege een gebrek aan voorzorgsmaatregelen (zoals het contracteren van een datacenter)? Wat de oorzaak van de storing betreft: aanbieder Tennet heeft wel voorzorgsmaatregelen genomen: alle hoogspanningskabels zijn overbodig. Maar dan is Murphy nooit ver weg: er was een storing toen beide lussen waren verbonden vanwege werken. Dus ondanks redundantie was er nog steeds een storing. Waar zal Murphy in ons land zijn als de stroom uitvalt? Er zullen onverwachte problemen zijn, zoals falende internetlijnen. In Nederland was het kabelnetwerk van UPC dood. Mensen meldden ook dat het mobiele Vodafone-netwerk niet beschikbaar was, evenals de vaste lijnen van KPN.

Wat is beangstiger? Dat zo'n groot gebied afhankelijk is van één station, of dat zelfs redundante systemen zo kwetsbaar zijn ... Wanneer we een RFP krijgen die meerdere datacenters vereist, hoeven ze soms maar 5 km uit elkaar te liggen. Hoe belachelijk is dat? Zoals, je hebt geen nutsbedrijven in één gebied, en je zult op een afstand van slechts 5 km? Ze moeten hemelsbreed minstens 25 km uit elkaar liggen. Het nemen van voorzorgsmaatregelen is niet genoeg. Men moet ze uitvoerig en vaak testen, door de elektriciteit regelmatig af te sluiten. We sluiten het 36 keer per jaar af, voor de zekerheid. Er zullen nog steeds onverwachte problemen zijn, maar je hebt tenminste de voor de hand liggende problemen voorzien, en met een beetje geluk kun je doorgaan met werken ... Als je wat tips wilt hebben ter voorbereiding op de winter van volgend jaar: er is een checklist enkele blogs verderop.

Merk op dat je in Nederland een vergoeding kunt krijgen voor schade na een stroomstoring, maar alleen als het langer dan 4 uur duurt, wat een eeuwigheid is als je geen professionele back-up hebt ... Veel succes!

Deel deze pagina: