De problematiek van de energievoorziening in ons land is een thema dat steeds opnieuw en steeds vaker de krantenkoppen haalt. Moeten we ons echt zorgen maken? En wat kunnen bedrijven doen om te anticiperen op een mogelijk energiecrisis? We vroegen het aan Laurens van Reijen, CEO van LCL.



Moeten we ons zorgen maken om de energietoevoer in België?
Laurens van Reijen, CEO van LCL: “Door te weinig investeringen in energiecentrales en de recente problemen met een aantal kernreactoren in Doel en Tihange kan ons land niet meer voldoende voorzien in zijn eigen energietoevoer. Hierdoor neemt de kans op stroomonderbrekingen alsmaar toe. Het voorbije jaar zijn er een aantal kritieke momenten in de stroomtoevoer in België geweest. Ik denk dan aan de vriestemperaturen in februari 2012 toen er een hele hoge vraag naar energie was. Tijdens het pinksterweekend was er het omgekeerde probleem: toen was er een overaanbod aan energie en moest er stroom naar het buitenland geëvacueerd worden. Ook dat houdt een risico op stroomonderbrekingen in. Daarnaast was er de technische storing bij Elia op 2 oktober 2012 waardoor een kwart van de Belgische stroomvoorziening tijdelijk onderbroken was. Ook de voorbije weken dreigde er een tekort aan energie, vooral in de barkoude periode rond half januari. Het is overduidelijk dat België dringend nood heeft aan een uniform energiebeleid en een pak meer investeringen. Enkel zo kunnen we onze energievoorziening in de toekomst veiligstellen.”

Wat zijn de mogelijke gevolgen van een langdurige stroomonderbreking?
Laurens van Reijen: “Een langdurige stroomonderbreking kan enorme economische schade tot gevolg hebben: verlies van data, technische werkloosheid, commerciële schade, imagoverlies, enzovoort. Daarom is het belangrijk dat serverrooms en datacenters voorzien zijn van dieselgeneratoren om zo elektriciteitspannes op te vangen. Zonder dieselgeneratoren kunnen de gevolgen desastreus zijn.”

Op welke manier anticipeert LCL op een mogelijke stroomonderbreking?
Laurens van Reijen: “LCL beschikt in zijn drie datacenters over UPS-systemen (Uninterruptible Power Supply). Deze zorgen voor noodstroomvoorziening op basis van accu’s mocht de elektriciteit uitvallen. Stel dat de stroomonderbreking van langere duur is, dan schakelt het systeem automatisch over op onze dieselgeneratoren. Al deze installaties krijgen vóór de winter een groot onderhoud en de dieselgenerator wordt van winterbrandstof voorzien. Daarnaast worden al onze noodstroomsystemen maandelijks grondig getest.”

Welke tips kunt u geven om als bedrijf voorbereid te zijn op een eventuele onderbreking van de energietoevoer? 
Laurens van Reijen: “Door de toenemende afhankelijkheid van IT wordt het steeds belangrijker om aan disaster recovery planning te doen, om zo de business continuity te verzekeren. Vele bedrijven nemen al hun voorzorgen en beschikken over noodstroomvoorzieningen zoals een UPS-systeem of generatoren. Dat is positief, maar het grote pijnpunt ligt bij het onderhoud en het testen van deze installaties. Dit wordt vaak over het hoofd gezien, waardoor men bij een stroomonderbreking toch nog voor onaangename verrassingen komt te staan. Het grote voordeel van een datacenter als LCL is dat hier continu mensen mee bezig zijn, zodat je als onderneming niet meer hoeft stil te staan bij deze problematiek. Voor vele bedrijven fungeert LCL nu al als een tweede datacenter, dat redundant met hun eigen datacenter functioneert. Uiteraard kunnen klanten ook voor een volledige oplossing bij ons terecht. LCL heeft als grote voordeel dat we over meerdere datacenters beschikken, die door middel van glasvezelkabel met elkaar verbonden zijn.”
Deel deze pagina: