De digitale sector in turbulente corona tijden: Robuust en Kritiek?

31 maart 2020

We leven in andere tijden. Straks gaan we onze 3de week in van “anders werken”. Desondanks de opgelegde beperkingen doet de technologiesector het goed in België. Door de digitale aard van onze werken blijven 92% van de medewerkers werken, en kan technische werkloosheid tot een minimum beperkt worden. Agoria rapporteert een tijdelijke werkloosheid van 7% binnen de digitale en telecomsectoren. Een pluim voor iedereen. Een grote klant was in de afgelopen dagen zijn systemen aan het upgraden om vierduizend medewerkers toegang te geven op het bedrijfsnetwerk, zodat iedereen van thuis kan blijven werken. Daarnaast was een upgrade nodig van de internetlijn. Dankzij onze operatoren werd dit zeer snel gerealiseerd. Ook voor het thuisfront werken de operatoren fantastisch mee door de gratis verhoging van de data volumes. De BNIX piekte in de afgelopen dagen en had voldoende capaciteit. Onze digitale infrastructuur is robuust opgebouwd en kan nog groeien. Het lijkt wel dat we in onze sector gewend zijn te upgraden! Dit zit in ons DNA, het internet verdubbelt immers elke 18 maanden en we moeten er continu klaar voor klaar staan.
 
Ook IT-infrastructuur moet in de lucht blijven en eventueel meeschalen. Door de introductie van virtualisatie en cloudtechnologie wordt de schaalbaarheid steeds beter. De datacenter workloads en compute instances stegen 6,5 keer tussen 2010 en 2018. Het upgraden van systemen is gemakkelijk, het upspinnen van virtuele machines gaat snel, maar misschien hebben we in de voorbije 2 weken alle infrastructuur van de komende 6 maanden reeds opgebruikt. In 8 jaar tijd is de hoeveelheid data maal 26 gegaan. Deze groei hebben we gemanaged.  
 
Achter deze upgrades zitten uiteraard mensen. In totaal telt België meer dan 200.000 ICT'ers, en de behoefte stijgt jaarlijks met 4 procent. We hebben nu reeds 16.000 digitale experts tekort.
Het zijn niet alleen hoger geschoolden maar ook de installatiemedewerkers en de onderaannemers die telecominfrastructuur aanleggen. Er zijn vandaag vele techniekers van Fabricom, Veolia, ... onderweg om reparaties en onderhoud te doen op installaties. Niet alles is virtueel; een groot deel is nog heel fysisch.
 
Hopelijk leren de beleidsmakers iets uit deze crisis met betrekking tot ICT en telecom. Het tegenhouden van technologische ontwikkelingen, is niet zo slim: denk aan 5G en de hele 4G vertragingen in Brussel. Wat als er geen 4G zou zijn geweest in Brussel? De beleidsmakers zouden de toegevoegde waarde die onze sector biedt moeten zien.
De wetgeving op vlak van kritieke infrastructuren loopt achter: datacenters en ICT dienen een vooraanstaande rol in deze wetgeving te krijgen. Ik ben dit persoonlijk een aantal keren gaan bespreken op het crisiscentrum.
 
Volgens de wetgever staat de “Kritieke infrastructuur” in voor de vitale productie en transport van energie, behelst het de vitale knooppunten van het vervoer, betreft het de onontbeerlijke schakels in het elektronische betalingsverkeer en de vitale verbindingen van de elektronische communicatie. Het is toch vreemd dat de digitale sector geen volledig onderdeel uit maakt van de kritieke infrastructuren.  
 
Gelukkig is er toch een stuk evolutie in het ministriële besluit: getriggerd door de Covid-19 crisis wordt digitale infrastructuur erkend als een essentiële dienstverlening. Wat onder digitale infrastructuur wordt verstaan is niet helemaal duidelijk, maar hopelijk gaat men er pragmatisch mee om.