De Vrije Universiteit Brussel (VUB) is een internationaal georiënteerde universiteit in Brussel, het hart van Europa. Door het afleveren van hoogstaand onderzoek en onderwijs op maat, wil de VUB een actieve en geëngageerde bijdrage leveren tot een betere maatschappij. Verschillende tendensen doen de connectiviteitsbehoefte van VUB toenemen. Daarom ging VUB op zoek naar een partner die hen hierbij kon ondersteunen.
Een van de uitdagingen waarmee VUB geconfronteerd wordt, is het exploderen van de datavolumes. In het kader van de onderzoeken die de universiteit uitvoert, wordt er steeds meer data gegenereerd, maar ook langer bewaard en opengesteld naar andere gebruikers. Daarnaast gebeurt onderwijs steeds vaker van op afstand en neemt het gebruik van multimediatoepassingen toe. Om die performantie en grote datavolumes te kunnen voorzien, moet er ingezet worden op performante en veilige netwerkconnecties.
"Om onze onderzoekers, studenten en medewerkers te kunnen ondersteunen, moet de connectiviteit on point zijn." - Xavier Moens (CIO)
Anderzijds is er ook de groei van de universiteit. "De VUB blijft groeien", zegt Xavier Moens, Chief Information Officer bij VUB. "We zijn een van de grootste groeiers in het Vlaamse onderwijslandschap en het aantal inschrijvingen blijft jaarlijks toenemen. Om onze onderzoekers, studenten en medewerkers te kunnen ondersteunen moet de connectiviteit 'on point' zijn."
De VUB gaat naar een connectie van 100 Gigabit/s om de noden van deze belanghebbers te kunnen blijven faciliteren. De universiteit is op dat vlak een koploper in zijn domein in België.
De VUB doet voortaan beroep op de datacenters van LCL voor verbeteren en uitbreiden van hun connectiviteit. De keuze voor LCL werd gemaakt vanwege onze aanpak en de manier waarop LCL met klanten omgaat.
"De VUB is niet klein of enorm groot. Dit geldt ook voor LCL. LCL is groot genoeg om een partij te zijn waarop je kunt rekenen. Het is onder meer een stabiel, performant en milieuvriendelijke datacenter. Daarnaast is het klein genoeg om een persoonlijke relatie te behouden met de klant. LCL behandelt klanten niet zoals een afstandelijke datacenter mastodont zou doen", aldus Moens.
Ook de manier van communiceren was voor de VUB een goede reden om voor LCL te kiezen. "De communicatie met LCL verloopt erg vlot. Bovendien werd het al snel duidelijk dat de main focus van LCL was om een goede oplossing te zoeken voor de connectiviteitsuitdagingen waar de VUB vandaag voor staat. Het contractuele en commerciële aspect komt op de tweede plaats."
"Al snel werd duidelijk dat het vinden van een goede oplossing de prioritaire focus is van LCL. Het commerciële en contractuele aspect komt pas op de tweede plaats." - X. Moens
Ook samenwerken met LCL? Neem vrijblijvend contact op. Onze experts gaan samen met jou op zoek naar een oplossing op maat.