Naast het Supplier Engagement Program kijkt Proximus naar de impact van hun aankopen. “Zo onderzoeken we hoe we onze producten koolstofarmer en meer circulair kunnen maken. Onze modems en decoders zijn nu volledig eco-ontworpen. De huidige internetbox bestaat volledig uit hernieuwbaar plastic, verbruikt 20 procent minder elektriciteit en heeft een voetafdruk die met 40 procent is verminderd.
De duurzaamheidsinspanningen van LCL versterken het partnerschap met Proximus. Catherine Bals: “We zien onszelf als een motor voor verandering. Het is absoluut noodzakelijk dat leveranciers vooruitgang boeken. We kunnen hen helpen door alle mogelijke tools te bieden en alles te doen wat we kunnen om hen te motiveren. We houden ook graag leveranciers die hun doelstellingen halen, zoals LCL, in het vizier om te zien hoe we onze voetafdruk verder kunnen verkleinen. We geloven sterk in co-creatie om innovaties te bereiken.”
Door zich te richten op digitale inclusie, neemt Proximus zijn rol in de samenleving op zich. “Digitale inclusie heeft verschillende invalshoeken: toegankelijkheid (het mogelijk maken voor iedereen in België om ons netwerk te gebruiken – onze kernactiviteit), betaalbaarheid (via onze drie merken), het bijscholen en herscholen van onze eigen medewerkers, en het bieden van vertrouwen in het digitale via cyberbeveiliging en gegevensprivacy.”
“We ondersteunen ook maatschappelijk waardevolle initiatieven zoals MolenGeek (een tech-ecosysteem in het hart van Molenbeek), de programmeerschool Campus 19 en het digitale trainingscentrum BeCode. We ondersteunen Internet Safe & Fun, een initiatief van Child Focus, dat kinderen en jongeren leert hoe ze veilig gebruik kunnen maken van het internet. Samen met BNP Paribas Fortis zijn we ook de drijvende kracht achter het enige nationale ecosysteem van meer dan 100 bedrijven, sociale organisaties en overheidsinstanties die samenwerken aan meer digitale inclusie in België.”