Minstens één goede eigenschap hebben alle medewerkers van LCL gemeen: de focus ligt op de klant. Dat levert zo zijn resultaten op, leert het jongste tevredenheidsonderzoek bij onze klanten. Onze Customer Performance Index (CPI) steeg van 73 in 2023 naar 78 in 2024 – dat bewijst dat onze toewijding gesmaakt wordt en moedigt ons aan om daar dit jaar nog een schepje bovenop te doen. Op alle indicatoren scoren we op of boven de benchmark van onze sector.
Onze klanten weten vooral onze duurzaamheidsinitiatieven te waarderen en de strikte fysieke veiligheidsmaatregelen, zoals het alarmsysteem en de camerabewaking. Het nauwe contact met en de beschikbaarheid van het sales- en service delivery team vervolledigt de top drie van grootste sterktes. Klanten waarderen dan ook steeds meer de sterke samenwerking met LCL, waarbij 74% de relatie beschrijft als “sterk” of zelfs als een “partnerschap” – wat zich weerspiegelt in een grote loyauteit en bereidheid om LCL aan te prijzen. Ook is de algemene tevredenheid toegenomen van 84% naar 86%, wat ruim boven de benchmark ligt. Het spreekt vanzelf dat we op deze terreinen inspanningen zullen blijven leveren.
Wat we vooral uit het onderzoek leren, is waar we stappen kunnen zetten om de klantentevredenheid nog op te vijzelen. In 2024 zag LCL Service Hub het levenslicht. Die biedt klanten 24/7 toegang tot een gebruiksvriendelijk platform waarmee ze efficiënt hun datacenterdiensten kunnen beheren, vragen kunnen indienen en hardwareverplaatsingen kunnen coördineren. Het centrale dashboard biedt een overzicht van lopende vragen, wat leidt tot snellere oplossingen en een servicegerichte en flexibele ondersteuning. De tevredenheid over deze innovatieve tool is gemiddeld goed, maar in de ogen van vooral recentere klanten (<5 jaar) voor verbetering vatbaar. Daar maken we werk van.
Ook op vlak van advies rond connectiviteit, zoals ondersteuning bij technische keuzes, kunnen we de lat hoger leggen, blijkt uit het onderzoek. Hierin zien we een mooie kans om onze rol verder te versterken.
“We zijn natuurlijk heel tevreden over de sprong die we vorig jaar maakten in klantentevredenheid”, zegt CMDO Baudoin Corlúy. “Die score van 78 willen we in 2025 verder optrekken. Door te blijven doen wat we al uitstekend doen en waar we al goed in zijn nog beter te doen. Om er zeker van te zijn dat we op de goede weg zijn en onze klanten snel en efficiënt de vruchten kunnen pukken van onze bijkomende inspanningen, houden we intensief en persoonlijk contact. Want de klantentevredenheid meten we misschien wel éénmaal per jaar, eraan werken doen we elke dag. Samen zetten we onze schouders onder een nog betere samenwerking.”