Na anderhalf jaar als Service Delivery Technician zet Floris Van der Krieken een volgende stap in zijn carrière bij LCL: hij wordt IT Engineer binnen het bedrijf. Deze nieuwe functie kadert binnen LCL’s bredere ambitie om IT-expertise meer in-house te verankeren. We spraken met Floris over zijn nieuwe verantwoordelijkheden, zijn traject binnen LCL en waar hij het meest naar uitkijkt in zijn nieuwe rol.
“Ik ben Floris en werk nu iets langer dan anderhalf jaar bij LCL. Onlangs maakte ik de overstap van Service Delivery Technician naar IT Engineer. De werkplek is natuurlijk hetzelfde gebleven, maar inhoudelijk is het wel een grote verandering.”
“Tijdens mijn studies koos ik voor IT en werkte ik voordien ook een hele tijd als zelfstandige in de sector. Toch startte ik bij LCL in een andere rol. Al in mijn eerste week vroeg Sam Berckmans, onze IT Systems Manager, me: ‘Zou je niet bij IT willen komen?’ Die vraag bleef hangen. Hij heeft de vraag verschillende keren gesteld, en toen hij het op het juiste moment nog eens vroeg, heb ik de stap gezet. Ik was eigenlijk niet actief op zoek naar een interne switch, maar ik ben blij dat die kans op mijn pad kwam.”
“Ja en nee. Er is enorm veel werk binnen IT, dat viel me ook al op. Vroeger lag het merendeel van het werk bij Sam, met ondersteuning van enkele externe partners. Nu kunnen we dat werk opnieuw meer in-house brengen.”
“De grootste verandering is dat ik nu veel meer achter de bureau werk en minder fysiek in het datacenter ben. Al moet ik daar uiteraard nog geregeld zijn. Ik ben nu verantwoordelijk voor het volledige netwerk, office IT, monitoringtools en netwerksoftware over de vijf sites heen. Daarnaast ben ik ook back-up voor toegangscontrole en camerabewaking wanneer nodig.”
“Ik ben heel oplossingsgericht en haal ook echt plezier uit het oplossen van een probleem. En in IT zijn die vaak net iets complexer, dat maakt het boeiend. Het geeft me extra voldoening wanneer ik niet alleen een oplossing vind, maar ook het proces structureel kan verbeteren. En het helpt natuurlijk dat Sam en Yannick heel fijne collega’s zijn om mee samen te werken.”
“Ik ben er meteen ingevlogen: op mijn eerste dag reed ik al naar LCL Wallonia One om iets aan de voeding van enkele camera’s aan te passen. Geen trage opstart dus. Ik zie nu al dat ik veel zal samenwerken met het Projects team en het Operations team, de eerste mails gaan vlot heen en weer.”
“Zeker. In mijn vorige functie had ik al veel contact met andere teams. Ik was vaak het aanspreekpunt voor uiteenlopende projecten, het klonk al snel: ‘We vragen dat aan Floris.’ Voor iemand die energie haalt uit het oplossen van uitdagingen is dat fijn, maar na een tijd werd het wel wat veel. Nu is er een duidelijke afbakening. Als het geen IT is, komt het niet bij mij terecht. Zo kan ik me blijven richten op IT-zaken die belangrijk zijn voor alle LCL-collega’s.”
“Er is veel werk en de projecten zijn soms redelijk complex. Het idee dat ik processen kan verbeteren, automatiseren en documenteren , spreekt me erg aan. Ik hou ervan om dingen eenvoudiger en efficiënter te maken.”
“Misschien wel op termijn, bijvoorbeeld voor netwerkbeheer. Maar niet elk probleem vraagt om een AI-oplossing. Ons netwerk blijft in de basis vrij overzichtelijk, de uitdaging zit hem in het beheren van de vijf verschillende locaties.”
“Ik ben terug beginnen inline skaten. Vroeger deed ik wedstrijden in speed skating, maar ik ben er een aantal jaren geleden mee gestopt. Nu heb ik het weer opgepikt, het voelt als fietsen: het komt snel terug. Gisteren nog 28 kilometer geskatet langs de vaart. Heerlijk met de wind in de rug… iets minder met de wind tegen.”