Ondanks gezond verstand kopen bedrijven nog steeds online cloudservices met een creditcard. Google heeft uitstekend brandingwerk verricht - mensen vertrouwen hen toe omdat ze echt willen geloven dat zo'n grote naam waarschijnlijk tot de beste behoort die je kunt krijgen. Nou, dat is het niet, dus iedereen weet het nu.

Afgelopen donderdag werd het datacenter van Google in Bergen (Bergen) blijkbaar letterlijk getroffen door de bliksem. Dagen later werd eindelijk een incidentrapport gepubliceerd en deze keer werden de Google-cloudclients getroffen door bliksem. Blijkbaar is er geen bedrijfscontinuïteit - de 'back-upsystemen' werkten niet - geen noodherstel - er is geen replicatie naar een ander datacenter - kortom: niets! En ze komen niet eens uit Barcelona, ​​voor zover ik weten. Ze hebben batterijen, maar ze hebben het niet overgenomen, waardoor ik denk dat ze nooit goed zijn getest. Dit is, net als, de minimale beveiliging waarop men moet kunnen rekenen. Bovendien kostte het incidentrapport dagen om te worden gepubliceerd en, zoals een journalist ons vertelde, is er niemand beschikbaar om mee te praten. Goede service, vind je niet?

Wanneer u het incidentrapport begint te lezen, wordt het nog erger. Het is echt de schuld van de klant. Klanten moeten niet kiezen voor 'GCE-exemplaren en permanente schijven' maar voor 'GCE-snapshots en Google Cloud Storage'. Het incidentrapport was specifiek voor de ‘Google Compute Engine’. Dus, zelfs als een cloud-client, hebt u niet de bescherming van de zogenaamde ‘Google Cloud Storage’? Dit komt ook met grote publiciteitsbudgetten en een chique website die je de hemel in de cloud belooft: je tekent waarschijnlijk elke verantwoordelijkheid af die je zou kunnen schatten. Wat er ook gebeurt, het is jouw probleem.

Een Tier 3-datacenter betekent echt dat alle elementen ‘gelijktijdig onderhoudbaar zijn’. Dus elk onderdeel van onze datacenters kan worden afgesloten, zonder de uptime van het datacenter te beïnvloeden. Google biedt alleen niveau 1, wat betekent dat er veel minder beveiliging is. Ze kunnen repliceren naar een van hun andere datacenters, waardoor u dat tenminste krijgt, maar dat doen ze niet. De vraag is of dit een oplossing is die goed genoeg is, zelfs als ze zouden repliceren, omdat er altijd een latentie is - hun datacenters liggen ver uit elkaar.

Of de stroom nu tien seconden of een dag wordt onderbroken, gegevensverlies is onvermijdelijk. Back-upsystemen moeten worden getest - anders kan men er nooit zeker van zijn dat ze echt naadloos overnemen. Beter nog dan vertrouwen op een Amerikaanse publieke cloud, is kiezen voor een Belgische cloudprovider. Ze zijn flexibel, ze werken met datacenters die beter beveiligd zijn (zoals die van ons), en uw gegevens worden beschermd door de Belgische wetgeving. Sommige van onze klanten - cloudproviders - zijn Combell, Evonet, Nucleus, Proact en RealDolmen. We adviseren onze zakelijke en overheidsklanten en geven leads door aan onze systeemintegratie en cloudinfrastructuurclients - dat is een van onze extra services. Neem altijd contact met me op om de beste oplossing of een innovatief idee voor uw bedrijf te bespreken!

Wil je hier meer over lezen? Bekijk onze persverklaring:
Franstalig artikel
Nederlandstalig artikel

Deel deze pagina: